En lagom torsdag 😃

Hej!

Idag har det varit varmt och skönt igen. Inte supervarmt utan jag skulle beskriva temperaturen med det svenska ordet lagom. Är det inte helt sjukt att inte fler sprĂ„k anammat det ordet??? Det Ă€r ju jĂ€tteanvĂ€ndbart. 



Full fart pĂ„ ridskolan idag och Tusie med sitt bandage. 

Idag idag vaknade jag av Emmas suckande och kommentaren "I hate to wake up". Ja en ide Ă€r ju att aldrig gĂ„ och lĂ€gga sig sĂ„ Ă€r det problemet löst. Hon skulle nĂ€mligen Ă„ka till Epona för att göra iordning Marron för hemfĂ€rd det var dĂ€rför hon behövde gĂ„ upp tidigare Ă€n mig idag. Jag gick ut och började i stallet vid sju som vanligt. Vid halv Ă„tta kom Sara-Bell och vi gjorde klart morgonsysslorna tillsammans innan jag gjorde iordning Acilla som var Annas första hĂ€st. SB gjorde iordning Cenna som var Mettes första. Efter att jag skrittat fram Sillen i 15 minuter sĂ„ satt Anna upp och jag gick och hĂ€mtade hingsten som var nĂ€st ut. Jag börjar fĂ„ bra klĂ€m pĂ„ det hĂ€r med att flĂ€ta honom nu. Övning ger fĂ€rdighet! Skrittade fram honom och bytte sedan med Anna och skrittade av Sillen. NĂ€r jag tog tillbaka henne till stallet sĂ„ anlĂ€nde precis Marronen sĂ„ jag hjĂ€lpte Emma att ta hand om honom och lite av grejerna de haft med sig. Packa upp för att sedan börja packa imorgon igen. KĂ€nns skönt att inte vara packningssnsvarig. Vid halv tio hade bĂ„de Mette och Anna lektion sĂ„ dĂ„ blev det en naturlig putspaus. Gjorde sedan iordning Stravinsky Ă„t Anne. Hon kommer numera alltid kvart över tio och rider tvĂ„ utav sina hĂ€star. Efter det sĂ„ hĂ€mtade jag bananen och gjorde iordning henne samt sadlade pĂ„ Rico som var Annes hĂ€st nr 2 för dagen. Skrittade fram Bananen Ă„t Anna och sedan gick jag tillbaka och fortsatte putsa. Vid halv tolv ville Anna och Mette ha ut GrĂ„ och Sox sĂ„ jag och SB gjorde iordning dem och tog ut och började skritta medan Emma red Winny. Tittade lite nĂ€r Mette red GrĂ„ idag. Helt otroligt hur hon kan fĂ„ den kolossen att byta i varje. SĂ„g himla roligt ut, han verkligen bytte stort och skuttade fram. NĂ€r de var klara skrittade jag av honom och sedan fick han en dusch. Smuts och pĂ€ls bara rann av honom. NĂ€r vi tvĂ€ttat dem Ă€r det viktigt att torka ur karlederna ordentligt. SpĂ„nbĂ€ddarna Ă€r fulla med bakterier och mugg mm vill man ju undvika sĂ„ gott det gĂ„r. 




Gick sedan pĂ„ lunch. Sista lĂ„dan med pasta och baconröra. Innan jag Ă„kte hit sĂ„ sa en kompis som varit hĂ€r att det var svĂ„rt att hitta bra och nyttig mat i affĂ€rerna och att hon hade levt pĂ„ Ă€gg, korv, pasta och gröt i tre mĂ„nader vilket gjorde mig lite orolig dĂ„ bra mat Ă€r viktigt för mig. Dessutom Ă€ter jag ju varken gröt eller Ă€gg och helst inte korv men maten har verkligen inte varit nĂ„gra problem. Jag Ă€ter bĂ„de nyttigt, gott och varierat ( eller kanske inte alltid supervarierat men sĂ„ lĂ€nge det Ă€r bra och god mat sĂ„ kvittar det för mig). Nyttig mat för mig just nu Ă€r ju dock inte torsk och isbergssallad Ă€ven om det sĂ„klart Ă€r jĂ€ttebra mat men jag mĂ„ste försöka Ă€ta mycket kolhydrater och bra protein för att orka med allt jobb och inte tappa allt för mycket i vikt dĂ€rför blir det mycket fullkornspasta, ris, kyckling, grönsaker och köttfĂ€rs. Sen Ă€ter jag ju som alltid mycket frukt och dricker stora mĂ€ngder mjölk. I början var jag lite tveksam till mjölken men den smakar precis som i Sverige. I affĂ€rerna kan man köpa det mesta i ekologiskt om man vill. Brödet jag har och rostar Ă€r tex ekologiskt. Till frukost blir det alltid naturell grekisk youghurt med Ă€pple eller jordgubbar, russin och fullkornsflingor. Det jag kan sakna Ă€r varm sĂ„s och typ grytor. Det kĂ€ndes onödigt att köpa pĂ„ sig allt för mycket olika kryddor sĂ„ jag har hankat mig runt pĂ„ salt, peppar, franska örter, nĂ„n kryddmix och curry. All sĂ„s jag Ă€tit har varit kall creamfraichsĂ„s, antingen med franska örter eller med sweet chilisĂ„s. Frukt och grönsaker Ă€r som jag skrivit tidigare ganska dyrt men smakar vĂ€ldigt bra. Idag ska jag till exempel Ă€ta av min melon jag köpte hĂ€romdagen 😋 NĂ€sta vecka ska jag testa nĂ„got annat spĂ€nnande i matvĂ€g. Haha ska bli gott, Ă„terkommer!
PÄfyllning pÄgÄr

Efter lunch sĂ„ var det grooming som gĂ€llde. Under eftermiddagen hann jag med Rico, Dabu, Hileo och Bananen. Dabu har fĂ„tt flytta över till det stor stallet. Adrienne har nĂ€mligen flyttat Dido till ett stall nĂ€rmare dör hon bor under nĂ„gra veckor sĂ„ dĂ„ fĂ„r Dabu bo i hennes box under tiden. Vi var klara med alla hĂ€starna redan vid tre sĂ„ medan Emma och SB gjorde skydd, schabrak och vatten sĂ„ passade jag pĂ„ att sopa pĂ„ "baksidan" dĂ€r det aldrig blir sopat. Det var jĂ€ttemycket bös och damm sĂ„ det var bĂ„de tungt och tog tid men fint blev det 😃




Tack Fransisco att du tog bort allt högt grĂ€s i backen. Nu Ă€r risken iallafall lite mindre att man ska trilla och slĂ„ ihjĂ€l sig. 

NĂ€r vi var klara sĂ„ vandrade jag upp högst upp pĂ„ kullen för att ta lite fina foton. Utsikten dĂ€r uppifrĂ„n Ă€r verkligen helt otrolig. Gick sedan tillbaka till kontoret och lagade kvĂ€llsmat och lunch till morgondagen. Currykyckling och ris. 










Vid kvart över fem Ă„kte jag med Roberto till gymmet. Vi har alltid mycket att prata om sĂ„ bilfĂ€rden till och frĂ„n gymmet Ă€r nĂ€stan halva nöjet med trĂ€ningen. Det Ă€r hĂ€rligt att prata med nĂ„gon som har samma Ă„sikter i mycket. Sen Ă€r det ju sĂ„klart ett vĂ€ldigt bra sĂ€tt för mig att trĂ€na engelska ocksĂ„. TrĂ€ningen gick bra. KnĂ€t knixar lite bara. Det gör inte speciellt ont men det kĂ€nns konstigt och det Ă€r nĂ„got som stör rörelsen till och frĂ„n. FĂ„r ta tag i det ordentligt och se om jag kan fĂ„ tid för magnetröntgen eller nĂ„got nĂ€r jag kommer hem. 
Gulligaste bilden pĂ„ instagram idag 💕
SmĂ„ bilar de har hĂ€r 🚘🚘🚘

Nu har jag precis gjort nightchecks, duschat och Ă€tit. Ska strax hoppa i sĂ€ng. Imorgon Ă€r en spĂ€nnande dag. Det Ă€r nĂ€mligen dags för generalrepetition av Anna och Mettes kur. Efter jobbet ska jag trĂ€na med Romeo och sen har jag lovat att bjuda honom pĂ„ tacos. Kan nog bli en bra fredag. 
Melon 😋

Ha det bĂ€st! Kram ❀

Kommentera hÀr: